Відповідно до Указу Президента України від 27.08.2014 № 690/2014 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» та Постанов Верховної Ради України від 17 червня 2014 року №№ 1336-VІІ – 1501-VІІ, 26 жовтня 2014 року відбудуться позачергові вибори до Верховної Ради України та позачергові вибори сільських, селищних, міських голів у населених пунктах визначених
цими Постановами.
У зв’язку із цим у Володимир-Волинському міському суді встановлено особливий режим роботи для суддів та працівників апарату у позаробочий час, святкові і неробочі дні, а також напередодні дня виборів та у день виборів.
Так, зокрема, затверджено графік чергування суддів та працівників суду.
Для того, щоб передати спір на розгляд суду, слід вчинити такі дії:
1. Оформити адміністративний позов відповідно до встановлених вимог. Додати всі необхідні документи.
2. Сплатити судовий збір, крім випадків, коли його не належить сплачувати.
3. Подати адміністративний позов до суду.
Отже, за подання позовної заяви немайнового характеру до адміністративного суду з вирішення публічно-правового спору, пов’язаного з позачерговими виборами народних депутатів України, необхідно сплатити судовий збір в розмірі 73,08 грн.
Позовні заяви про уточнення списку виборців може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування (ч.3 ст.173 КАС України).
Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно (ч.4 ст.173 КАС України).
За подання позовів про уточнення списку виборців до місцевого загального суду як адміністративного суду судовий збір не сплачується.
Правильність звернення та дотримання позивачем вимог КАС України щодо форми та змісту позовної заяви, а також повноти доданих до неї документів сприятиме оперативності розгляду справ зазначеної категорії. Постанови суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
Основу правового регулювання підготовки та проведення позачергових виборів народних депутатів України 2014 року становлять:
Закон України «Про Центральну виборчу комісію», Закон України «Про Державний реєстр виборців», Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», а також спеціальне виборче законодавство, а саме: Закон України «Про вибори народних депутатів України», інші закони та прийняті відповідно до них акти законодавства.
Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні наступні категорії справ, що виникають з виборчого процесу:
- щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій (ч. 8 ст. 176 КАС України);
- адміністративних справ щодо уточнення списку виборців (за місцем знаходження відповідної комісії (ч. 2 ст. 173 КАС України));
- щодо оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори (за їхнім місцем знаходження (ч.3 ст. 173 КАС України).
Виборчі права громадян належать до найважливіших прав і свобод, гарантованих державою, а тому з метою належного їх захисту вважаємо за необхідне роз’яснити певні норми виборчого законодавства. Ці права громадян закріплені статтею 38 Конституції України, в якій зокрема сказано, що громадяни України мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. В статті 55 Конституції України зазначено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом.