Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Аналіз обліково-статистичної роботи у Володимир-Волинському міському суді Волинської області за перше півріччя 2017 року.
На виконання плану роботи Володимир-Волинського міського суду Волинської області та з метою з’ясування реального стану обліково-статистичної роботи за перше півріччя 2017 року судом проаналізовано стан організації ведення обліково-статистичної роботи в суді.
Територіальним управлінням ДСА України в Волинській області здійснено комплекс заходів щодо організаційного забезпечення діяльності загальних місцевих судів з реалізації основних завдань обліково-статистичної роботи: забезпечення достовірності, об’єктивності, оперативності, стабільності та цілісності інформації про роботу судів з основної діяльності.
В приміщеннях територіального управління ДСА України в Волинській області та апеляційного суду Волинської області за допомогою системи відеоконференцзв’язку проводилися семінарські навчання. Зокрема:
- 01 лютого 2017 року проведено виробничу нараду, семінар в режимі відеоконференцзв’язку ТУ ДСА України в Волинській області для керівників апаратів, в. о. керівників апаратів та заступників керівників апаратів загальних місцевих судів Волинської області;
- 09 лютого 2017 року проведено виробничу нараду, семінар в режимі відеоконференцзв’язку ТУ ДСА України в Волинській області для керівників апаратів, в. о. керівників апаратів та заступників керівників апаратів загальних місцевих судів Волинської області;
- 26 квітня 2017 року проведено семінар на тему: «Судова практика ЄСПЛ як джерело національного права. Особливості застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя», в режимі відеоконференцзв’язку проведено в залі судових засідань апеляційного суду Волинської області між суддями Волинської області та ТУ ДСА України в Волинській області, організованому юристами українського відділу Секретаріату Європейського суду з прав людини та представниками Національної школи суддів України;
- 14 червня 2017 року ТУ ДСА України в Волинській області спільно з Міжрегіональним управлінням Національного агентства України з питань державної служби у Волинській та Рівненській областях, проведено навчальний семінар в режимі відеоконференцзв’язку щодо реалізації норм законодавства, що регулює проходження державної служби.
На адресу суду протягом першого півріччя 2017 року від Територіального управління ДСА України в Волинській області надходили інструктивні листи та методичні рекомендації щодо забезпечення належної організації роботи по судовій статистиці.
Метою зазначеного аналізу є: виявлення недоліків у роботі Володимир-Волинського міського суду Волинської області з питань первинного обліку справ і матеріалів, які негативно впливають на ведення діловодства в суді та судову статистику взагалі, а також вжити необхідних заходів, спрямованих на покращення роботи та вирішення проблем, виявлених у процесі аналітичного дослідження.
Аналіз проведено на підставі обліково-статистичних карток на кримінальні провадження (справи), цивільні справи, адміністративні справи та справи про адміністративні правопорушення, реєстраційних журналів, карток на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу, контрольно-реєстраційних карток на звернення громадян та інших документів первинного обліку справ та матеріалів, що надійшли на розгляд до суду за перше півріччя 2017 року.
У своїй організаційній діяльності Володимир-Волинський міський суд керується Інструкцією з діловодства у місцевих загальних судах, наказ ДСА України від 17.12.2013 року №173 (із змінами та додатками внесеними відповідно до чинного законодавства України), Інструкцією щодо заповнення і подання форм статистичної звітності № 1- МЗС, 1-1, 1, 2-Ц, 2-А, 3, а також тимчасової звітності за формами 2-ВП, 2-ВМ, 1-АМ, Інструкцією щодо формування картки на особу, стосовно якої судом розглянуто матеріали кримінального провадження форма 6-8, наказ ДСА України від 05.12.2013 року № 169, Інструкцією щодо заповнення форми картки обліку сум шкоди, завданої злочином форма 4, наказ ДСА України від 17.02.2005 року № 21, Інструкцією щодо заповнення форми статистичного звіту № 1-Л, постановами колегій, наказами, інструкціями та рекомендаціями Державної судової адміністрації України та територіального управління, іншими нормативно-правовими актами.
Порядок функціонування автоматизованої системи документообігу визначено положенням про автоматизовану систему документообігу суду - КП «Д-3» від 26 листопада 2010 року N30 із змінами і доповненнями, внесеними рішеннями Ради суддів України.
Вхідна кореспонденція, в тому числі процесуальні документи приймаються канцелярією і реєструються секретарями суду в автоматизованій системі в день їхнього надходження. На кожний вхідний, в тому числі процесуальний документ у автоматизованій системі створюється реєстраційна картка, яка містить інформацію щодо реквізитів та руху документу. На підставі внесеної до автоматизованої системи інформації здійснюється автоматичний розподіл судових справ. Перевірка стану обліково-статистичної роботи у суді показала, що робота суду в даному напрямку у цілому відповідає встановленим вимогам. Проте, мають місце деякі недоліки, що негативно впливають на якість статистичної звітності. Зокрема не в усіх справах вірно визначено категорію адміністративної чи цивільної справи, за якою вона враховується у відповідному звіті – відповідно невірно зазначений номер рядка звіту в обліково-статистичній картці, в окремих обліково-статистичних картках заповнені не всі реквізити. Крім обліково-статистичних карток всі судові справи реєструються в журналах та алфавітних покажчиках. Алфавітні покажчики справ та контрольні журнали, передбачені номенклатурою суду, прошиті, скріплені печаткою суду та підписом голови суду, кожен аркуш пронумерований, відповідно до вимог встановлених Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді. Картки обліку сум матеріальних та моральних збитків, заподіяних розкраданням та іншими злочинами заповнюються в КП «Д-3» правильно і достовірно помічниками суддів з дотриманням положень Інструкції.
З метою усунення недоліків в організації обліково-статистичної роботи і зокрема, причин та умов їх виникнення судом виконано певний обсяг роботи з підвищення обліково-статистичної роботи та діловодства. Так, протягом першого півріччя 2017 року було проведено перевірку роботи канцелярії суду по питанню ведення первинного обліку документів, їх повнота та достовірність заповнення, своєчасність звернення до виконання вироків, рішень та постанов. Перевірено стан, умови зберігання та реалізації речових доказів по судових справах, розглянутих судом. З метою навчання працівників проведено семінарське навчання на тему «Підготовка та організація формування місцевими загальними судами відомчої звітності за 2017 рік за допомогою КП «Д-3». Нарада по веденню загального та кадрового діловодства у місцевому загальному суді за перше півріччя 2017 року проводилися кожного місяця.
Звіти про стан здійснення правосуддя за перше півріччя 2017 року за формами 1, 1-1, 1-Л, 1-МЗС, 2-А, 2-Ц, 3, 6-8, 4, 10, формуються в автоматичному режимі, перевірка показників звіту проводиться в автоматизованій системі КП «Д-3».
Уникнення помилок при складанні статистичних звітів, забезпечення повноти та достовірності статистичних даних значною мірою вдасться досягти за рахунок запровадження повної автоматизації судової статистики та автоматичного розрахунку всіх форм звітності.
Протягом першого півріччя 2017 року проведено аналіз оперативності розгляду судом цивільних справ та причини тривалого не розгляду даних справ, узагальнення практики розгляду кримінальних справ про злочини, вчинені неповнолітніми, аналіз причин закриття провадження по справах про адміністративні правопорушення за ст.130 КУпАП. Постійно аналізуються причини скасування та зміни судових рішень, ухвал, вироків по справах розглянутих судом.
Необхідно наголосити, що найтиповішими недоліками при веденні первинного обліку надалі залишаються неповнота або неправильність заповнення (перекручування) реквізитів обліково-статистичних карток по відношенню до матеріалів справи (судового рішення), а також недотримання суддями Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді (зі змінами та доповненнями), а саме суддя, який розглядав справу, визначає категорію справи, за якою вона враховується у відповідному звіті суду, про що робиться відмітка у верхній частині першої сторінки обкладинки справи. Оскільки, не усі судді дотримуються даної вимоги, категорію справи визначають помічники суддів, що в подальшому призводить до внесення змін у показники відповідних форм звітів.
Звіти про роботу суду зберігаються в окремих номенклатурних справах за кожен рік, належним чином оформлені та підписані. Разом з тим копії звітів зберігаються на магнітних і оптичних носіях (компакт-дисках та дискетах). Супровідні про скерування звітів, підтвердження показників, акти звірок з прокуратурою зберігаються у відповідних номенклатурних справах щодо листування з територіальним управлінням.
У наявності є всі передбачені форми звітності.
Звіти про стан здійснення правосуддя судом складаються у відповідності до Інструкції по судовій статистиці, роз’яснень та рекомендацій ДСА України, територіального управління державної судової адміністрації в області з питань ведення судової статистики.
Зокрема, при веденні статистичної роботи протягом першого півріччя 2017 року особлива увага зверталась на накази:
- Наказ Державної судової адміністрації України №45 від 02 квітня 2015 року «Про погодження нової редакції Положення про автоматизовану систему документообігу суду»;
- Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII, набрання чинності 01.05.2016 року.
- Закон України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 № 192-VIII;
- Наказ Державної судової адміністрації України від 23 береня 2017 року №367 Про проведення дослідної експлуатації підсистеми "Електронний суд" в пілотних судах;
Організацією первинного обліку та статистичної звітності займаються старші секретарі та секретарі суду, головний спеціаліст, заступник керівника апарату суду. Кожен із секретарів суду веде первинний облік справ та заповнює статистичні картки відповідно до категорій: кримінальні справи, цивільні справи, адміністративні справи та справи про адміністративні правопорушення. Секретар суду по кримінальним справам веде облік по кримінальним справам, скаргам приватного обвинувачення, матеріалів застосування примусових заходів медичного характеру; по справам з постановою прокурора, слідчого за згодою прокурора щодо вирішення питання про звільнення особи від кримінальної відповідальності або для вирішення питання щодо невстановлених осіб, про закриття провадження у справі у зв'язку із закінченням строків давності; по справам за поданням слідчих органів та скаргам на їх дії та рішення; по справам щодо розгляду питань в порядку виконання вироку; по справам про направлення на примусове лікування до спеціалізованого лікувального закладу особи, яка зловживає спиртними напоями або наркотичними засобами.
Даний облік знаходить своє відображення у обліково - статистичних картках та алфавітних покажчиках кримінальних справ. До алфавітних покажчиків кримінальних справ вносяться дані щодо кожної особи, із зазначенням повних прізвища, імені та по батькові.
В обліково – статистичних картках заповнюються відповідно до руху справи всі пункти і графи, передбачені формами на підставі запису в журналі розгляду судових справ і матеріалів суддею.
Для реєстрації та обліку кримінальних справ у суді встановлюється перелік індексів. Обліково – статистичні картки по кримінальним справам зберігаються в канцелярії суду в картотеках відповідно до переліку індексів.
Один раз в квартал головний спеціаліст по статистичним карткам на особу, стосовно якої розглянуто матеріали кримінального провадження складає звіт та відправляє ці дані до ТУ ДСА України в Волинській області електронною та простою поштою, складає звіт по матеріалам кримінального провадження, де надійшли апеляційні скарги, а також проводить звірку з органами прокуратури щодо заповнення та своєчасного надсилання до ЄРДР карток на осіб відповідно до чинного законодавства.
Старший секретар суду по цивільним справам веде облік по справам позовного провадження, окремого провадження, наказного провадження, по заявам про відновлення втраченого судового провадження, забезпечення позову, доказів у цивільних справах до подання позовної заяви, по заявам про перегляд заочного рішення, про скасування судового наказу, по скаргам на дії або бездіяльність державного виконавця чи іншої посадової особи державної виконавчої служби, що розглядаються в порядку цивільного судочинства, по справам щодо розгляду питань у порядку виконання судових рішень у цивільних справах, по справам щодо розгляду питань у порядку виконання судових рішень у адміністративних справах, по заявам про перегляд у зв'язку з нововиявленими обставинами рішення, що набрали законної сили у цивільних справах та адміністративних справах.
Старший секретар суду по цивільним справам заповнює обліково-статистичні картки, реєстраційні журнали, а також алфавітні покажчики цивільних справ. До алфавітних покажчиків цивільних справ вносяться дані щодо кожної особи, із зазначенням повних прізвища, імені та по батькові.
В обліково-статистичних картках заповнюються відповідно до руху справи всі пункти і графи, передбачені формами на підставі запису в журналі розгляду судових справ і матеріалів суддею.
Для реєстрації та обліку цивільних справ у суді встановлюється перелік індексів. Обліково-статистичні картки по цивільним справам зберігаються в канцелярії суду в картотеках відповідно до переліку індексів.
Секретар суду по адміністративних справах та справам про адміністративні правопорушення веде облік відповідної категорії справ та подання в порядку виконання справ про адміністративні правопорушення.
Даний облік відображається у обліково-статистичних картках та алфавітних покажчиках справ про адміністративні правопорушення. До алфавітних покажчиків справ про адміністративні правопорушення вносяться дані щодо кожної особи, із зазначенням повних прізвища, імені та по батькові.
В обліково-статистичних картках заповнюються відповідно до руху справи всі пункти і графи, передбачені формами на підставі запису в журналі розгляду судових справ і матеріалів суддею.
Для реєстрації та обліку справ про адміністративні правопорушення у суді встановлюється перелік індексів. Обліково-статистичні картки по справам про адміністративні правопорушення зберігаються в канцелярії суду в картотеках відповідно до переліку індексів.
Керівником апарату суду проаналізовані статистичні дані суду за перше півріччя 2017 року, порівнюючи їх з статистичними даними 2016 року. Дана інформація обговорена на нараді працівників суду та висловлені пропозиції щодо покращення роботи суду в 2017 році.
Висновки :
Звичайно, в звітах за перше півріччя 2017 року можуть мати місце логічні та технічні помилки, допущені Володимир-Волинським міським судом у зв’язку із чисельними змінами внесеними наказами ДСА України, великим навантаженням на працівників суду та суддів щодо кількості надходження, розгляду справ, але ми будемо робити все, щоб вони були усунуті в установлені територіальним управлінням строки, з дотриманням методичних рекомендацій та Інструкції щодо подання і заповнення форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ і матеріалів. Та і взагалі, враховуючи всі труднощі в роботі з КП «Д-3», її недосконалість, уповільнений режим роботи, через що працівники апаратів судів змушені залишатись після закінчення робочого дня, виходити на роботу на вихідні та святкові дні (і це за мінімальну заробітну плату), треба віддати належне, як голові суду та відповідальним особам по складанню звітності, так і суддям, всім працівникам, задіяних в роботі з КП «Д-3».
Обліково-статистична робота в суді ведеться на належному рівні відповідно до діючих нормативно-правових актів, що регулюють питання діловодства та судової статистики.
Пропозиції:
Основними завданнями, над якими працював міський суд, було ведення посиленого контролю за веденням обліково-статистичної роботи, а також звернення особливої уваги щодо первинної реєстрації та обліку справ і матеріалів, які надійшли до суду, заповненню документів первинного обліку. Ці ж завдання будуть пріоритетними і в другому півріччі 2017 року, оскільки якісне та достовірне ведення судового діловодства є важливим чинником організації роботи суду.
В. о. голови Володимир-Волинського О.В. Лященко
міського суду Волинської області
Головний спеціаліст Володимир-Волинського А.В. Рищук
міського суду